Aantekeningen bij de Bijbel
Vragen, overdenkingen en achtergronden over de Bijbel,
welke resulteren in allerlei aantekeningen.
SV | Hoor, Israël! de HEERE, onze God, is een enig HEERE! |
WLC | שְׁמַ֖ע יִשְׂרָאֵ֑ל יְהוָ֥ה אֱלֹהֵ֖ינוּ יְהוָ֥ה ׀ אֶחָֽד ׃
|
Trans. | šəma‘ yiśərā’ēl JHWH ’ĕlōhênû JHWH ’eḥāḏ: |
Algemeen
Zie ook: Joodse wetten (613), Letters (vreemde), Mezoeza, Shema
Deuteronomium 4:35, Markus 12:29, Johannes 17:3, 1 Corinthiers 8:4, 1 Corinthiers 8:6
Eén
- Er is één God. De HEER is één. Dat is het Shema, de Joodse geloofsbelijdenis. Ook de onze, want zo staat het in de Bijbel. Niet alleen in het oude, maar ook in het nieuwe testament. Een Schriftgeleerde vroeg de Heere Jezus: wat is het eerste (1) van alle geboden? En Jezus antwoordde hem: Het eerste van alle geboden is: Hoor Israël, de Heere, onze God, de Heere is één. Heb God lief boven alles (Markus 12:29). Dat is toch bijzonder: God laat Zichzelf kennen als Eén. Hier moet je wat dieper over nadenken. Het is één of geen. Iets is er of het is er niet. De één vertelt ons dus dat God bestaat. Hij is er. Daarom noemt Hij zich ook ‘Ik ben’, Jahweh. Daarom was één offer genoeg voor onze zonde (Hebr. 10:14).
Eén is het getal van de eenheid. De Heere Jezus bidt in het Hogepriesterlijke gebed: “En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven die U Mij gegeven hebt, opdat zij één zijn, zoals Wij Eén zijn; Ik in hen, en U in Mij, opdat zij volmaakt één zijn en opdat de wereld erkent dat U Mij gezonden hebt en hen liefgehad hebt, zoals U Mij hebt liefgehad.” (Johannes 17:22-23).
De Heere Jezus is de Goede Herder. Hij geeft Zijn leven voor Zijn schapen. Ook voor de schapen die nog niet in Zijn schaapskooi zijn. Die schapen brengt Hij ook binnen, zodat het één kudde en één Herder is. (Johannes 10:16). Alleen is maar alleen. Woon jij in Zijn schaapskooi? (Anco van Moolenbroek)
- Mezoeza
De mezuzah (Hebreeuws "deurpost", meervoud mezuzoth) is een klein opgerold stukje perkament, beschreven door een gekwalificeerde kalligrafist met de Bijbelteksten Deut. 6:4-9 en 11:13-21, om de Joden eraan te herinneren aan hun beloften richting God. Het perkament wordt in een metalen, houten, stenen of glazen doosje gestopt op een dusdanige manier dat het woord Shaddai "Almachtige" op de achterkant van het perkament nog te zien is (zie de afbeelding van de mezuzah op de westelijke tempelmuur). De mezuzah wordt vervolgens aan de rechter deurpost bevestigd op een dusdanige manier dat het weer geen vat kan hebben op de inhoud.
Aantekeningen
Hoor, Israël! de HEERE, onze God, is een enig HEERE!
- de HEERE, onze God, is een enig HEERE!, Als een wetgeleerde aan Jezus vraagt wat het grote gebod in de wet is, sluit Jezus zich bij deze woorden aan en stelt: "Gij zult den Heere, uw God, liefhebben uit geheel uw hart, en uit geheel uw ziel, en uit geheel uw verstand, en uit geheel uw kracht" (Mat. 22:37, Mark. 12:30, Luk. 10:27). Terwijl elders Jezus zegt: "En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, den enigen waarachtigen God, en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt" (Joh. 17:3).
Vertaalnotities
Zie hier voor een verklaring van de gebruikte coderingen.
Zie hier over het gebruik van de interlineair.
Hoor, Israël! de HEERE, onze God, is een enig HEERE!
- אֶחָֽד H259 telwoord één; Het telwoord één kan opgevat worden als a) nummer één, een rang in een polytheïstische context; b) enig of uniek; c) eenvoudig of eenvormig; d) een eenling, alleenheid (zonder familie). De eerste betekenis kan niet van toepassing zijn binnen het monotheïsme (Deut. 4:35,39; 7:9). Het telwoord kan de betekenis hebben van ‘enig’ of ‘alleen’ (cf. Rashbam; Ibn Ezra), zie Joz. 22:20; 2 Sam. 7:23; 1 Kron. 29:1; Job 23:13; 31:15; Hoogl. 6:9 en Zach. 14:9.
Op deze manier (mogelijkheid b) kan de tekst niet gebruikt worden als argument tegen de Drie-eenheid in het christelijk geloof. Een ‘wezensuitspraak’ past niet in het verband en is ook geen argument voor de oproep in vers 5. Overigens kan אֶחָד ook een collectieve eenheid aanduiden, bijv. in Gen. 1:5; 2:24; Num. 13:23: een diversiteit binnen de eenheid. Zo hebben christelijke geleerden ruimte gevonden voor een trinitarisch monotheïsme in het Sjema, maar de eerder gegeven uitleg is eenvoudiger. JHWH als enige, zie 4:35, 39 en 7:9. De tegenwerping dat eerder לְבַדֹּ֑ו gebruikt zou zijn, gaat niet op, omdat dit een bijwoord is en dat past niet in een nominale zin.
____
- omissie MT SP ABP; καὶ ταῦτα τὰ δικαιώματα Καὶ τὰ κρίματα, ὅσα ἐνετείλατο κύριος τοῖς υἱοῖς Ισραηλ· ἐν τῇ ἐρήμῳ ἐξελθόντων αὐτῶν ἐκ γῆς Αἰγύπτου LXX;
- יְהוָ֥ה MT SP κύριος LXX ABP;
- אֱלֹהֵ֖ינוּ MT (4QDeutp) SP ὁ θεὸς ἡμῶν LXX ABP;
- יְהֹוָ֥ה MT 4QDeutp SP κύριος LXX ABP;
- אֶחָֽד MT (4QDeutp) SP; εἷς ἐστιν LXX; εις εστί ABP;
- Voorkomend in 4Q129=4Qphylb (bijna compleet, zowel MT als LXX); 4Q135=4Qphylh (meestal volgend MT); 4Q151=4Qmezc (erg fragmentarisch, volgt MT); 4Q140=4Qphylm (bijna compleet); Mur4=Murphyl (tekst compleet, volgt MT); 4Q130=4Qphylc (volgt MT met een paar kleine LXX verwijzingen); 4Q43=4QDeutp (erg fragmentarisch, volgt MT);
____
-
De ayin in het woord שְׁמַ֖ע is vergroot.
- De daleth in het woord אֶחָד is vergroot. 1) De mogelijke reden is dat beide vergrootte letters in dit vers samen het woord עַד H5703 "eeuwig" vormen en nog eens een benadrukking is dat God ook voor altijd de enige is. 2) Anderen zien het homoniem עֵד H5707 "getuigenis" in deze vergrootte letters. Sforno bevestigt dit met "Hij is absoluut uniek in de wereld op basis van vier basisgrondstoffen, water, vuur, aarde en lucht. Dit idee lijkt door te schemeren in de letter ד in het woord אחד dat groter is geschreven dan normaal en de letter ע in het woord שמע dat ook groter is geschreven dan normaal, wat suggereert dat we onze ogen moeten gebruiken om kennis te nemen van deze begrippen, het "getuigenis, עד" dat dit zo is" (Sforno, דבריםx6.4), terwijl Rabbeinu Bahya als verklaring geeft "Samen gelezen vormen deze twee letters het woord עד; met andere woorden, we worden gewaarschuwd dat er een getuige is, d.w.z. de Heer zelf, die weet of we ons hebben geconcentreerd op wat we zeggen bij het opzeggen van deze verbintenis of dat we alleen maar de handelingen hebben verricht" (Rabbeinu Bahya, דבריםx6.4). 3) Ramban geeft een andere verklaring: "Nu is de letter ד in het woord אחד (één) groot geschreven [in de Torah] om te zinspelen op hetgeen geschreven staat, Hij verdeelde het water voor hun aangezicht, om Zichzelf tot een eeuwige Naam te maken." (Ramban, דבריםx6.4).
Koop nu
Commentaar
Zie de huisregels welk commentaar wordt opgenomen!